Context històric


- La invenció de la tècnica fotogràfica és el resultat de la combinació de diversos descobriments tècnics. 


- El 1826 Joseph Nicéphore Niépce va conseguir la primera imatge (positiu directe) permanent. 


(Cambra fosca, clorur d'argent com a material sensible i 8 hores d’exposició)




- El 1839 Louis Daguerre va fer públic el seu procés per a l'obtenció de fotografies basat 
en l'argent denominat daguerreotip. 


- Cambra fosca, placa de coure amb argent com a material sensible i mitja hora d’exposició)


- El 1840, William Henry Fox Talbot desenvolupa un sistema negatiu-positiu, en un altre 
procedimient anomenat calotip. 


(El sistema negatiu-positiu permet tenir un original per posteriorment reproduir-lo tants cops 
com es vulgui, el suport és de paper, per tant més econòmic)




- El 1883 l'americà George Eastman, fundador de l'Eastman Kodak Company inventà el rodet fotogràfic, un rotlle de film flexible que féu possible la presa de diferents fotografies sense haver de canviar la pel·lícula.


- El 1888 llença al mercat la càmera Kodak 100 Vista, que utilitzava rodets de 100 fotos circulars i per a la campanya de promoció de les quals va encunyar la frase 

«Vosaltres premeu el botó, nosaltres fem la resta».

- El 1889 Eastman canvia el rodet de paper per un de cel·luloide. 

(Sorgeix la fotografia d’aficionat)




- Des dels anys 70 del segle XIX les innovacions i les velocitats d’obturació ràpides van
permetre fer grans estudis sobre el moviment.

- Aquest avenç va revolucionar la ciència i va influir en l’art modern.

- La seqüenciació dels fotogrames va permetre inventar el cinema. (1895)


Étienne - Jules Marey. Estudi cronogràfic d’home saltant en perxa (1890-1891)


Eadweard Muybridge. Estudi del galop d’un cavall (1887)


- Les pel·lícules, les diapositives i els processos de revelat i impressió que van sortir al mercat als anys 40 van permetre l’experimentació amb el color.

- El 1941 Kodak va llençar al mercat Kodacolor, la primera pel·lícula negativa que podia enviar-se per correu per revelar-se en un altre lloc.

- Entre els anys 50 i 60 van aparèixer altres processos entre ells la fotografia instantània
Polaroid.

- Aquesta va ser acceptada com a format artístic a mitjans dels 70.


Saul Leiter. Finestra (1957)                                        William Eggleston. Sense títol (1970)


- L’era digital ha transformat la creació i la difusió de l’art. 

- Les noves tecnologies han dotat de noves eines als artistes.

- Joan Fontcuberta l’any 2013 redacta el manifest de la Postfotografia